En dansk efterskole havde inskrænked mobiltelefoner i timerne. Børnene skulle aflevere mobiltelefonen og blev henvist at benytte mobiltelefonen på fastlagte timer. Agumentet fra skolen var at børnene skulle etablere et tæt menneskeligt samvær og kammeradskab. Det ville måske ikke løse problemet. Børnene ville kede sig og heller ikke været koncentreret i undervisningen.
Unges brug af medier er generelt ikke præget af forvirring og zapperi, men af noget andet, om ældre generationer kan have vanskeligt ved at få øje på og forstå, nemlig simultane processer.
Carsten Jesen skriver også at der forskel mellem de voksnes sociale samvær og de unges. For de voksne handler det om at se hinanden i øjnene og være til stede, men for de unge har dette ingen større betydning. De unge skifte ofte mellem de sociale areaner og fysiske rum, så det kan værre svært at fastholde kontinuerlige sociale kontakter og fællesskaber. Så her er mobilen blevet et vigtigt værktøj, idet de unge udviser evne til at skabe kontinuitet og sammenhæng i deres sociale relationer og at de via mobilen kan deltage i flere fællesskaber samtidig, samt at disse simultane dialoger skaber sammenhæng. Det er ikke ualmindeligt at de unge ser tv, taler i mobil og laver lektier samtidlig.