mandag den 21. september 2009

Simultane dialoger

Carsten Jessen beskriver i sin artikel "Simultane dialoger" den udvikling, der er sket efter at mobiltelefonen er blevet et stadig større medie i de unges liv. Dette giver et mindre oprør mellem de voksne og ungdommen, idet de voksne ofte ser mobiltelefonen, tv, chat og internettet som fortyrrende elementer for de unge, som hæmmer deres koncentration samt nærvær i forskellige situationer. Børn og unge kan kun koncentrere sig ganske kort tid ad gangen.

En dansk efterskole havde inskrænked mobiltelefoner i timerne. Børnene skulle aflevere mobiltelefonen og blev henvist at benytte mobiltelefonen på fastlagte timer. Agumentet fra skolen var at børnene skulle etablere et tæt menneskeligt samvær og kammeradskab. Det ville måske ikke løse problemet. Børnene ville kede sig og heller ikke været koncentreret i undervisningen.

Unges brug af medier er generelt ikke præget af forvirring og zapperi, men af noget andet, om ældre generationer kan have vanskeligt ved at få øje på og forstå, nemlig simultane processer.

Carsten Jesen skriver også at der forskel mellem de voksnes sociale samvær og de unges. For de voksne handler det om at se hinanden i øjnene og være til stede, men for de unge har dette ingen større betydning. De unge skifte ofte mellem de sociale areaner og fysiske rum, så det kan værre svært at fastholde kontinuerlige sociale kontakter og fællesskaber. Så her er mobilen blevet et vigtigt værktøj, idet de unge udviser evne til at skabe kontinuitet og sammenhæng i deres sociale relationer og at de via mobilen kan deltage i flere fællesskaber samtidig, samt at disse simultane dialoger skaber sammenhæng. Det er ikke ualmindeligt at de unge ser tv, taler i mobil og laver lektier samtidlig.