tirsdag den 29. september 2009

Resume af kapitel 13 "Mediekultur" i Dansk,kultur og kommunikation". af Helen Arvad Clemensen og Lis Faurholt

Mediekultur=mediesituation i samfundet.

For ca. 50 år siden havde man en tv-kanal, nu har man mindst 30 . Dette stadig voksende udbud af medier har været den ene forandring i løbet af årtierne, den anden forandring, der kan ses, er at forholdet mellem afsender og modtager har ændret sig. Hvor der før i tiden var et klar skel mellem afsender og modtager, kan man nu konstatere en interaktion mellem parterne. Det vil sige, at brugeren er blevet til en medproducent, har fået en medbestemmelsesret af indholdet og er således ikke længere passivt modtagerende, men aktivt deltagende.

Citat fra teksten, side 316 i bogen "Dansk, kultur og kommunikation", af Mogens Sørensen, Akademisk Forlag; " Pædagogens vigtigste aktive opgave ligger i at sikre en kreativ anvendelse af computeren."

Da ikke alle vores børn og unge har de samme muligheder hjemmefra liger det optil pædagogerne rundt omkring på institutionerne at prøve på, at give hvert barn de samme muligheder. Børnene kan danne fællesskaber med andre børn, som voksne bør vi ikke overvågne børnene på nettet men give dem informationer om at færdes sikkert. Pædagogen skal have forståelse for hvad det er der gør computerspil sjovt og forstå at det at spille computer er tidkrævende..


Ingen kommentarer:

Send en kommentar